5870868_

Obce na tahu na Brno spustí úsekové měření, auta tu jezdí i dvoustovkou

Obce na tahu na Brno spustí úsekové měření, auta tu jezdí i dvoustovkou

4. října 2019  8:27
Opatov, Březová nad Svitavou i Svitavy chtějí zpomalit dopravu. Ve snaze o větší bezpečnost zavedou na hlavním tahu na Brno úsekové měření. Přidat se chce i Česká Třebová.
Opatov chce úsekové měření, padesátku málokdo dodržuje | (0:33) | video: iDNES.tv

Když si obec Opatov nechala na jaře letošního roku změřit, kolik aut a jakou rychlostí projíždí po obchvatu, výsledky dopravního průzkumu zaskočily i odbornou firmu, která zde nechala týden pracovat dvě bílé skříňky.

Obchvat, který převážnou část obce už deset let obchází, se totiž v její jižní části do zástavby vrací a mnohé řidiče na rovném úseku svádí k riskantní jízdě vysoko nad předepsanou padesátikilometrovou rychlostí.

„V lokalitě se podařilo zaznamenat velmi vysoké překračování nejvyšší dovolené rychlosti. 772 záznamů vyšších než 90 kilometrů za hodinu je alarmující hodnotou. 243 záznamů je přes 100 kilometrů za hodinu. Nebezpečný rekord drží řidič, který s rychlostí 197 km/h výrazně překročil i dálniční limit,“ stojí ve zprávě společnosti Camea, kterou má redakce k dispozici.

Celkem testovací radar na přelomu dubna a května napočítal na tahu v obou směrech 55 679 převážně osobních aut. Z toho necelá polovina řidičů, přesně 25 609, projela vyšší rychlostí, než je 60 kilometrů za hodinu. Padesátikilometrovou rychlost v testovacím bodě překročilo 89 procent řidičů.

Vedení obce se proto rozhodlo připojit k těm, kteří mají s úsekovým měřením dobré zkušenosti.

„Podle nás jde o jediné rozumné řešení. Značky nic nezmůžou. Když si tam stoupne policie a začne měřit, netrvá dlouho a vědí to všichni projíždějící řidiči. Policejní kontroly nejsou stálé, proto nám nezbývá nic jiného než úsekové měření, jaké má nedaleká Třebovice nebo Litomyšl,“ říká starosta Opatova Petr Kovář.

„Podle statistik z jiných obcí, kde úsekové měření zavedli, množství přestupků klesne třeba na pouhé procento,“ dodává.

Ve směru na Brno budou měřit Svitavy i Březová nad Svitavou

Opatov přitom nebude na silnici I/43 sám, kdo si větší ukázněnost od řidičů vynutí. Na stejné silnici to bude také Březová nad Svitavou a nakonec i Svitavy. Mimo jiné proto, že na úředníky městského úřadu jako vykonavatele státní správy připadne přestupková agenda.

Co zkušební radar naměřil

Od 26. dubna do 3. května 2019 projelo přes Opatov v obou směrech 55 679 vozidel, z toho přibližně 69 procent bylo osobních autNejvíc řidičů (12 278) jelo rychlostí 56 až 60 km/hDruhá nejpočetnější kategorie (11 393) řidičů se vešla do měřené kategorie 51 až 55 km/hPřes deset tisíc řidičů jelo rychlostí 61 až 65 km/hDo padesátikilometrové rychlosti se vešlo 6399 šoférůNad 90 km/h v uzavřené obci jelo 772 aut. Ostatní řidiči překročili rychlost v rozmezí 66 až 90 km/h v pěti zbývajících kategoriích.

„Obce za námi přišly, že chtějí tuto agendu zavést, a protože jsme obcí s rozšířenou působností, jsme povinni to pro ně zajistit. V tu chvíli jsme si řekli, že si měřením cvičným radarem ověříme, jak by úsekové měření bylo potřebné pro samotné Svitavy. Nakonec jsme se přidali a třetím měřeným úsekem bude ulice Kapitána Jaroše, kterou jsme vyhodnotili jako nejvíc problémovou,“ říká starosta Svitav David Šimek.

Pokud půjde všechno podle plánu, radary by mohly být spuštěny příští rok na jaře či na začátku léta. Jen Březová by začala měřit až na konci léta po položení nového koberce na průtahu obcí.

Svitavská radnice ještě letos vypíše veřejnou zakázku na instalaci a pronájem zařízení pro pět úsekových měření po dobu pěti let. Dvě „slepá“ místa bude město soutěžit navíc pro případ, že o měření projeví zájem další obce.

„U vysoutěženého dodavatele budeme mít ošetřenu opci, abychom v pětileté lhůtě mohli přidat ještě další dva měřící úseky,“ vysvětluje svitavský starosta.

Kvůli radarům hledají nové úředníky

Kvůli novým radarům se zvýší také počet nových úředníků. „Jak budeme radary spouštět, budeme vyhodnocovat, kolik lidí budeme ve skutečnosti potřebovat. Počítáme, že jednoho člověka budeme muset přijmout na městskou policii, jednoho až dva na přestupkové řízení a jednoho až dva lidi na exekuční a finanční oddělení,“ nastiňuje Šimek.

Úsekové měření jako strašáka dostanou řidiči i v České Třebové. Silničáři v rámci rekonstrukce průtahu městem počítají i s uložením kabelů pro úsekové měření rychlosti. „Realizace je plánována v tomto a příštím roce. Úsekové měření bychom měli rádi do příštího roku,“ říká místostarosta České Třebové Dalibor Zelený.

Úsekové měření jako první zavedla v regionu na některých místech Litomyšl a letos měřená místa rozšíří. Jen loni vybrala od neukázněných řidičů za porušení maximální povolené rychlosti 16 milionů korun.

Zdroj: https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/usekove-mereni-svitavy-brezova-nad-svitavou-opatov-bezpecnost-policie-radar-policie.A191004_072708_pardubice-zpravy_lati