20170902_101726

Policisté při měření rychlosti z auta musí dodržet několik pravidel. Řidiči se pokutě snadno vyhnou

Zjišťovali jsme, jakými způsoby policejní hlídky měří rychlost. Je to složitější, než se může zdát : 
Policie
Radary už dávno nejsou vybavena jen policejní auta v civilním provedení. Objevují se také v označených vozech. (Ilustrační foto)
Zdroj: Tiskový servis Policie ČR
Policejní hlídky s radary za oknem jsou největším strašákem všech řidičů. Stačí chvíle nepozornosti a problém je na světě. Jakmile ale dáváte za volantem pozor, většinou vyváznete bez pokuty a s čistým bodovým kontem. Policisté totiž musí při měření z auta do auta dodržet několik pravidel, bez kterých není možné rychlost správně zjistit. Jaké to jsou, nám pod podmínkou anonymity prozradil policista z dopravní hlídky.
Kapuce nebo sluneční brýle. Policista prozradil, koho nejčastěji zastavují při silničních kontrolách

Musí jet stejnou rychlostí :
Policie využívá k měření rychlosti z vozidla hned několik typů radarů. Nejčastěji to jsou mikrovlnné radary Ramer, kterých mají strážci zákona zhruba 300. Novější policejní auta jsou pak vybavena radary PolCam, Soitron nebo Gesig napojenými na tachometr. Liší se tedy především jinými způsoby výpočtu rychlosti. „Lepší policejní radary umí změřit rychlost až na jeden kilometr a podle SPZ okamžitě zjistit veškeré informace o daném voze,“ vysvětlil Autosalonu anonymní policista z dopravní hlídky.

V praxi to ale není tak jednoduché, jak se teď může zdát. „Policisté se za pronásledované vozidlo musí zavěsit a nějakou dobu držet stejnou rychlost, jinak ho nezměří,“ uvedl policista. Jakmile tedy začne řidič před policejním autem včas brzdit, nebo rychle odbočí do jiného pruhu, dost pravděpodobně se pokutě a dalším problémům vyhne, což nám potvrdil i sám dopravní policista. V žádném případě ale nesmí hlídku za sebou zběsilými manévry ohrozit.

Z naších zkušeností ale víme, že pokud se opravdu věnujete řízení, odhalíte civilní hlídku s radarem ještě dřív, než vás vůbec začne měřit. Nejčastěji je k vidění minulá, tedy třetí generace vozu Škoda Octavia v krátkém provedení liftback. Méně obvyklé jsou pak předfaceliftové Superby opět v krátkém provedení liftback.

Následně je důležité zaměřit se na detaily. „Tajné“ policejní hlídky mají zpravidla tmavou barvu karoserie (hnědá, šedá, modrá atd.) a řadu světelných zařízení, která jsou poměrně dobře viditelná, i když právě neblikají. Nachází se pod přední maskou chladiče a na vršcích čelního i zadního okna. Skla pak bývají hodně tónovaná, aby světla byla co nejvíce maskovaná. Poznávacím znamením je také vysoká anténa, kterou u obyčejných Superbů nenajdete. Stejně tak dosti viditelný radar za čelním sklem.

Policejní BMW
Civilní policejní verze je od konvenčního BMW 540i xDrive Touring doslova k nerozeznání. Dokonce nemá ani typickou anténku, kterou používá jen polepené provedení. Bystré oko si tak může všimnout pouze světelných zařízení nebo rychlostního radaru za okny.
Měřit umí i BMW :
Nově jsou pak k vidění modernizované Superby ve variantě kombi, které měří bez ohledu na to, jestli jsou civilní, nebo oblékají barvy policie. To stejné platí i u nových BMW řady 5, jenž dohlíží na rychlost na dálnicích. Rozhodně už tedy není dobré spoléhat na nepsané pravidlo, že polepená policejní auta nemohou za jízdy měřit. Podle policisty se hlídky s radary nejčastěji pohybují právě po dálnicích nebo na hlavních silnicích. V Praze jich prý nejvíc jezdí po ulici 5. května.
Zdroj: Bart Běhal pro Autosalon.tv