Měření rychlosti vozidel může probíhat několika různými způsoby. Co si budeme povídat – populární není ani jeden. Jak se tedy v České republice měří rychlost?

Mobilní radary v autech


V některých vozech policie jsou šikovně skryté radary. V závislosti na tom, o jaký radar se jedná, mohou policisté měřit buď za jízdy nebo ze stojícího auta. Ramer AD9 C a Ramer 10 C fungují na principu Dopplerova jevu a tudíž zvládají měřit jak po směru, tak i auta, která přijíždějí v protisměru. Fungují i za jízdy, ale to jen v případě, že jsou schopny číst rychlost vozidla, na kterém jsou namontované. Vyzařovaný paprsek rádiového signálu (34 GHz) má úhel pouze 5°, takže vás policisté opravdu nemohou změřit z boku, naopak je nutné, aby “bradavice” mířila docela přesně kýženým směrem. Navíc je třeba, aby hlava radaru svírala s měřeným vozidlem určitý úhel, což pro policisty trochu nevýhoda, navíc Ramery zvládají měřit jen na nějakých 50-60 metrů.

Za trochu kontroverzní by se dal označit PolCam PC2006. To je s trochou nadsázky spíš pasivní radar. On vlastně ani neměří nic jiného, než rychlost auta, ve kterém je namontován. Celé to funguje tak, že policisté musejí srovnat rychlost svého auta s autem měřeným na nějakou nezbytně nutnou dobu, respektive vzdálenost. Pak začne měření a na úseku dlouhém třeba 100 metrů se drží za měřeným autem a celé dění je samozřejmě nahráváno na kameru policejního auta, kde se zároveň zobrazuje i rychlost. Toto video poté poslouží jako důkaz. Kde je slabina, asi tušíte – ne vždy policie zvládá tato zařízení používat správně a je otázka, na kolik se podaří udržet stejnou rychlost jakou jede měřené vozidlo.

Mobilní radary ruční


Někdy můžete vidět policisty s trojnožkou, na které je něco, co připomíná dalekohled nebo videokameru. Pozor, často to je skutečně dalekohled, to když se kontrola zaměřuje na to, jestli jsou řidiči připoutaní a jestli nedrží v ruce mobilní telefon. Každopádně – měřiče jako třeba ProLaser 4 nebo TruCAM fungují prakticky na stejném principu, jako laserová měřidla, která používají řemeslníci. Vyšle se světelný paprsek v infračerveném spektru (neviditelný lidským okem), který se odrazí od měřeného auta takže se minimálně jeho část vrátí do směru, ze kterého přišel. Radar tento návrat detekuje a změří rozdíl v čase mezi vysláním a návratem. Díky tomu, že známe rychlost světla (cca 300 000 km/s) pak radar spočítá vzdálenost objektu, na který “střílí” své paprsky.

A jelikož jich umí takhle vystřelit několik velmi rychle po sobě, je schopen nám vcelku přesně sdělit, jak rychle se daný objekt pohybuje. Doba měření je několik desetin sekundy a měřit se dá i třeba na kilometr a půl (podle neověřené informace policie měří maximálně na 500 metrů). Celé měření je samozřejmě dokumentováno vcelku výkonným fotoaparátem a ve snímku je vepsaná naměřená rychlost. Předpokladem správného měření je, že se měřící zařízení, tedy radar, nepohybuje.

Úsekové měření rychlosti


Opět velmi jednoduchý princip připomínající slovní úlohu z učebnice matematiky pro základní školy. Máme dva body a známe vzdálenost mezi nimi. Na oba body míří kamery, které zvládnou přečíst registrační značky projíždějících aut. Auto projede prvním bodem v nějakém čase a vydává se k bodu druhému. Projede druhým bodem, opět v nějakém konkrétním čase, což neujde pozornosti kamery. Máme tedy dva časy, ze kterých lze velmi jednoduše spočítat, jak dlouho trvalo vozidlu projet daný úsek. A jelikož známe délku onoho úseku, velmi snadno si spočítáme rychlost.

Při úsekovém měření tedy není měřena aktuální rychlost, ale průměrná. Což stačí jako důkaz k tomu, abychom mohli spolehlivě konstatovat, že někdo daným úsekem profrčel rychleji, než je povoleno. Úsekové měření má ale i své slabiny – pokud například vlítnete v Praze do tunelu, kde je povolená padesátka, stovkou a následně dostatečně zpomalíte, nikdo se o přestupku nedozví. Stačí zkrátka, když průměrná rychlost nebude vyšší než rychlost povolená.


Doprava zdarma

Při nákupu nad Kč 2.500,- máte dopravu zdarma!

Možnost vrácení

Zboží můžete do 14 dnů vrátit nebo vyměnit bez udání důvodu.

Zákaznická linka

Máte nějaký dotaz? Zavolejte!

Poradíme

Nevíte, který vybrat? Potřebujete technickou konzultaci? Kontaktujte nás.