roadside-speed-meter-vehicle

Pozor, policejní BMW už mohou měřit! Radary dostaly certifikát

 Policejní BMW 540i xDrive Touring

Nová policejní BMW řady 5, určená pro hlídání bezpečnosti provozu na dálnicích, již mají certifikovaný radar.

Policisté si před časem převzali první kusy nových služebních BMW řady 5, včetně několika neoznačených vozů, které by měly dohlížet na dodržování rychlosti na dálnicích. Krátce poté však vyplulo napovrch, že nasazení vozu do služby bude ještě chvíli trvat.

Kromě patřičného proškolení posádek totiž problém představovala také certifikace radaru, kterým jsou nové služební vozy BMW osazeny. Respektive chybějící certifikace radaru, kvůli které by policisté nemohli změřené řidiče pokutovat, jak před pár měsíci upozornil například web motoguru.cz. Situace už se ale změnila.

Redakce Auto.cz totiž získala certifikát o schválení typu měřidla, který druhého září vydal Český metrologický institut. Certifikát přitom schvaluje silniční rychloměr typ Soitron mSpeedDetV, který vyrábí společnost Soitron s.r.o. Právě tímto typem měřícího zařízení by přitom měla být vybavena policejní vozidla BMW řady 5.

Za zmínku stojí, že nový radar funguje podle certifikátu na principu: “porovnání průměrné rychlosti sledovaného vozidla na úseku s proměnnou délkou s vlastní měřenou průměrnou rychlostí“. Nový radar by tak měl být neviditelný pro antiradary, aby však policisté mohli někoho změřit, budou se za ním muset vydat podobně vysokou rychlostí.

Jak přitom poznamenal web motorguru, Policie ČR se volbou tohoto radaru vrací k praxi používané se staršími služebními vozy VW Passat R36, zatímco v současnosti používané policejní speciály Škoda Superb či Octavia používají radar Ramer 10 C, schopný zjistit rychlost měřeného vozidla okamžitě a bez ohledu na rychlost služebního vozu.

Systém používaný v nových vozech BMW obsahuje přední i zadní kameru, takže je možné měřit vozidlo jak před služebním vozem, tak za ním. Měření probíhá po dobu odpovídající projetému měřícímu úseku o délce minimálně 100 metrů, typicky by se však mělo jednat o vzdálenost několika stovek metrů.

Po dobu měření se řidič měřícího vozidla snaží sledované vozidlo snímané přední kamerou udržet v obrazu kamery tak, aby na konci měřícího úseku byla vzdálenost mezi vozidly stejná nebo větší než na začátku měření. Při snímání zadní kamerou pak má být vzdálenost mezi vozidly na konci měřícího úseku stejná nebo menší než na začátku měření.

Následně systém z času na začátku a konci měřeného úseku a vlastní projeté vzdálenosti vypočte průměrnou rychlost měřícího vozidla. Pokud tato rychlost překročí nastavené rychlostní limity (obvykle shodné s maximální dovolenou rychlostí), systém uloží záznam s daty a snímky sledovaného vozidla na počátku a konci úseku.

Data o skutečné délce projetého úseku při měření jsou získávána primárně z odometru vozidla, který snímá projetou vzdálenost snímači na kolech (tzv. wheel tick). Data o poloze vozidla při měření jsou pak získávána z přesného modulu GPS, který několikrát za sekundu přijímá data o poloze ze satelitů GPS, Galileo nebo Glonas. Rozsah měření specifikovaný výrobcem by měl být od 10 po 280 km/h, největší dovolené chyby jsou +-/ 3 km do 100 km/h a +/- 3% nad 100 km/h.

ZDROJ : https://www.auto.cz/pozor-policejni-bmw-uz-mohou-merit-radary-dostaly-certifikat-146140