Vsetín pořídil radar na měření rychlosti, za první tři týdny provozu utratili řidiči na pokutách milion korun. Stačilo k tomu 2600 průjezdů.
Nyní je počet přestupků desetinový. Radnice tak zřizuje další měřící místa. Inspirovala se Valašským Meziříčím, kde radar za dva roky provozu vynesl 20 milionů korun.
První získala radar křižovatka v Potůčkách, teď přijde na řadu StaráRokytnice, Luh a Trávníky. Projet Vsetínem rychleji tak bude komplikovanější než dřív.
„Nikdo z řidičů nebude vědět, na kterém z míst zrovna měřicí kamera je,“ uvedl starosta Jiří Růžička.
Ve Vsetíně zatím zprovoznili druhé z celkem čtyř plánovaných stanovišť.
„Právě Stará Rokytnice je místo, kde sice platí rychlostní omezení pro obec, ale také je to hlavní tah na Zlín a řidiči tam rychlost překračují opravdu často,“ dodal Růžička.
Schránka vypadá stejně, i když se zde zrovna neměří
Schránky na měřicí zařízení, která se nacházejí ve zmíněných lokalitách, na pohled vypadají všechny stejně, ať měří, nebo ne. Kamera se mezi nimi bude přemisťovat.
Zajímá vás dění v krajích?
Za cenu jednoho vydání získáte všechny regionální přílohy.
Na stejném principu začali už v roce 2016 korigovat rychlost ve Valašském Meziříčí. Dopravní situace tam byla ještě horší než ve Vsetíně. Městu schází obchvat a veškerá doprava včetně tranzitní tak jede skrz něj.
„Od té doby, co měříme rychlost, klesl počet přestupků o 80 procent,“ poznamenal starosta Robert Stržínek.
V Meziříčí mají také čtyři místa a jednu kameru. Vybírali je tak, aby pokryli ta nejrizikovější. Například v místní části Hrachovec je u mateřské školy, kde řidiči jezdili i sedmdesátikilometrovou rychlostí.
Meziříčí „vydělalo“ 20 milionů
Krajský koordinátor BESIP Zdeněk Patík iniciativu valašských měst vítá a čeká, že se podobně zachovají i další radnice v regionu.
„V tuto chvíli nevím, že by to instalovali i jinde, ale předpokládám, že budou města přibývat lavinovým efektem,“ zmínil Patík.
Řada řidičů na systému však vidí především snahu měst vydělat peníze. Pravdou je, že Valašské Meziříčí už má na „radarovém“ účtu přes 20 milionů korun, vybraných na pokutách.
Zařízení přitom stálo zhruba dva miliony a připočítat se musí i náklady na pracovníky, kteří vyřizují přestupkovou agendu. Ve městě jich potřebují celkem pět.
„Nic jiného než represivní opatření už bohužel nefunguje. Navíc pokud řidič ví, že se ve městě měří, a přesto dobrovolně a opakovaně překročí rychlost, pak mu asi nevadí pokutu zaplatit,“ upozornil Patík.
Zdroj: https://zlin.idnes.cz/vsetin-radar-mereni-rychlosti-pokuty-valasske-mezirici-p2s-/zlin-zpravy.aspx?c=A180611_407929_zlin-zpravy_ras