Do jihlavských ulic se přesouvají radary, které během léta měřily rychlost na dálnici D1. V krajské metropoli je vytipováno pět míst, kde by mohly být.
Lokality vybrala policie, na seznamu je třeba zakázaná zkratka v Henčově nebo Jihlavský tunel, kde je povolená šedesátka.
Instalace kamerového radarového systému v zúžení na D1. | foto: Anna Vavríková, MAFRA
Ty záběry z palubní kamery loni v létě obletěly celou Českou republiku. Řidičkamionu s rumunskou registrační značkou předjíždí v tunelu na obchvatu Jihlavy.
Při výjezdu z tubusu se málem srazí s protijedoucím osobním autem. Od fatálního střetu obě vozidla zachránila pouze duchapřítomnost řidiče osobáku.
Možná i proto zmíněný Jihlavský tunel nyní figuruje mezi pěti vytipovanými místy, kde se v těchto dnech může objevit kamera s radarem. Ta bude hlídat bezpečnost silničního provozu a dodržování nejvyšší povolené rychlosti. Ačkoliv je tunel krátký, široký a vypadá bezpečně, je v něm povolena jen šedesátka.
„Máme statistiky dopravních nehod, analýzy, kde k nehodám dochází. Víme, kde řidiči nejčastěji překračují povolenou rychlost a kde se může toto překročení negativně dotknout chodců,“ vyjmenovala policejní mluvčí Dana Čírtková, podle jakých kritérií byla místa pro měření rychlosti vybrána.
O definitivním umístění kamer však nerozhodovala policie, ale město Jihlava. To návrhy přijalo stoprocentně a ve výběru neudělalo ani jednu změnu.
„Městská rada považuje policii za nejvíce oprávněnou instituci, proto jsme doporučili všech pět vybraných míst pro úsekové měření,“ pronesl náměstek primátora Radek Popelka (ANO).
Kromě již zmíněného tunelu se tak v nejbližších dnech může radar s kamerou objevit na silnici Smrčná – Zborná. Dalšími místy jsou pak dálniční přivaděč a Sokolovská ulice v okolí fotbalového hřiště Sokola Bedřichov. Rušnou silnici zde děti přecházejí například při cestě na trénink nebo do nedaleké základní školy.
Poslední doporučenou lokalitou, kde se může měřit rychlost, je pak příměstská část Henčov. Tudy si řada motoristů zkracuje cestu do zaměstnání v průmyslové zóně. A to i přesto, že je tudy průjezd zakázaný.
„Je to skutečně kombinace, která má přimět účastníky silničního provozu, aby se chovali podle pravidel,“ dodal k výběru náměstek primátora Jaromír Kalina(KDU-ČSL).
Za měsíc a půl na dálnici kamery zaznamenaly 16 tisíc přestupků
Zařízení, které má provoz monitorovat, původně sloužilo na dálnici D1. V červnu a červenci zde měřilo rychlost na šestikilometrovém úseku Jihlava – Velký Beranov. Kvůli zúžení se zde smělo jezdit maximálně osmdesátkou.
„Kamery byly na dálnici zhruba měsíc a půl. Za tu dobu poslaly asi 16 tisíc hlášení o možných přestupcích,“ uvedl Popelka.
Zajímá vás dění v krajích?
Za cenu jednoho vydání získáte všechny regionální přílohy.
Ta se dále dostala na stůl čtyř úředníků jihlavského magistrátu, kteří byli přijatí právě kvůli této agendě. Kolik peněz za tu dobu od řidičů vybrali, však nebyl Popelka schopen říct. U velké části přestupků totiž stále ještě není ukončeno správní řízení.
Mluvilo se však o tom, že by se částka, kterou město na pokutách od neukázněných řidičů získá, mohla pohybovat v rozmezí od 13 do 20 milionů korun.
„Každá pokuta je za tisíc korun, takhle se to před dvěma roky domluvilo na ministerstvu vnitra kvůli zjednodušení a zrychlení administrativy,“ sdělil již dříve vedoucí magistrátního odboru dopravy Jan Tinka.
Za vybavení zaplatila Jihlava okolo 1,5 milionu korun, tvoří ho čtyři páry kamer. „My jsme ty kamery koupili. Nicméně měření jako takové provádí Policie České republiky. Ta také vyhodnocuje, zda došlo, nebo nedošlo k přestupku,“ doplnil náměstek Popelka.
Místa, kde by v Jihlavě měl být instalován kamerový systém s měřením rychlosti.
Zdroj: https://jihlava.idnes.cz/doprava-kamery-radar-rychlost-mereni-jihlava-tunel-ulice-policie-vysocina-urad-gcs-/jihlava-zpravy.aspx?c=A181004_430676_jihlava-zpravy_mv