Nedávno instalovaný rychlostní radar na dálnici A16 poblíž nizozemského Rotterdamu selhal kvůli nečekaně vysokému počtu přestupků.
Přístroj byl umístěn před úsekem, kde probíhaly stavební práce, a rychlost zde byla snížena na 70 kilometrů za hodinu. Tato omezení však řidiči často ignorovali, což vedlo k přetížení radaru.
Podle deníku Blick si řidiči na nové omezení rychlosti zvykali velmi pomalu. Mluvčí rotterdamské radnice uvedl, že radar zaznamenával téměř deset tisíc přestupků denně. I když samotné zaznamenávání radar zvládal, nedokázal však obrovské množství dat zpracovat.
Po několika dnech musely úřady přístroj deaktivovat. „Možná jsme radar umístili příliš blízko za začátek úseku s omezenou rychlostí,“ přiznal mluvčí. Zdůraznil však, že cílem radnice není zaznamenávat co nejvíce dopravních deliktů, ale zajišťovat bezpečnost na silnicích. Všechny zaznamenané přestupky byly z paměti radaru vymazány, což znamená, že řidiči se nemusí obávat pokut za překročení rychlosti v tomto úseku. Radnice mezitím nechala instalovat nové dopravní značení, aby řidiči mohli včas zpomalit před opravovaným úsekem. Po opětovné aktivaci radaru ukázaly testy, že přístroj nyní funguje správně a počet přestupků výrazně klesl. Toto opatření přispělo k větší bezpečnosti na silnici a snížilo počet překračování povolené rychlosti.
Dopravní značení a včasné informace pomohly
Úřady se rozhodly zaměřit na prevenci, nikoliv na postihování. Nové dopravní značení, které bylo nainstalováno před úsekem s omezenou rychlostí, poskytuje řidičům dostatek času na zpomalení a přizpůsobení se změnám v dopravě. Tato opatření se ukázala jako efektivní, neboť počet dopravních přestupků po jejich zavedení výrazně klesl.
Zkušenosti z Rotterdamu ukazují, že správné umístění radaru a dostatečné informování řidičů může výrazně přispět ke zlepšení dopravní situace. Radar na dálnici A16 nyní plní svou funkci efektivněji a přispívá k bezpečnějšímu průjezdu opravovaným úsekem.
Závěr
Případ radaru na dálnici A16 poblíž Rotterdamu je příkladem toho, jak technické řešení může narazit na limity lidského chování a infrastruktury. Přestože byl radar původně přetížen, úřady rychle reagovaly a provedly potřebné úpravy, aby zlepšily bezpečnost na silnici. Tento přístup ukazuje, že kombinace technických opatření a preventivních kroků může vést k pozitivním změnám v dopravě.